02.12.13
Olve Sande Snow Part
Olve Sande Snow part. Foto: One Night Only |
Ved første øyekast ser utstillingen veldig enkel og naken ut. Med to relativt små
verk på en vegg, to større på den motsatte veggen, og en tredje skulptur på
gulvet virker rommet stort og verkene litt alene.
I følge utstillingsbeskrivelsen tar Sande utgangspunkt i
stedet han er på, hvor han lar omgivelsene for hver utstilling forme verkene.
Verkene som henger på veggen er alle sammenstillinger av veggplater, to mindre
plater er dekket av sparkel som ser ut til å ikke ha tørket helt, sparkelen er
ikke jevnet ut, noe som skaper en nesten usynlig, men taktil overflate. Verkene
på motsatt vegg er begge to gipsplater som henger helt inntil hverandre, på begge
er det trykket en tekst som så vidt er lesbar da den forsvinner ned i skjøten.
Skulpturen på gulvet er også skjøten på en del av en vegg, denne er festet i en
metallstender som ligger langs med en vegg.
Disse materialene tatt ut av sin funksjon og inn i en kunstnerisk sammenheng er ikke så lett å fortolke, men det er noe forenklet og subtilt ved det hele. Det monotone og fargeløse i flatene skaper et naturlig uttrykk og man kan kontemplere over estetikk og symmetri i møte med materialer vi omgir oss med og tar for gitt. Tekstlinjer som forsvinner inn i skjøten på en vegg fortoner seg etterhvert som ganske poetisk og underfundig.
Olve Sande Snow Part (foto: One Night Only) |
Disse materialene tatt ut av sin funksjon og inn i en kunstnerisk sammenheng er ikke så lett å fortolke, men det er noe forenklet og subtilt ved det hele. Det monotone og fargeløse i flatene skaper et naturlig uttrykk og man kan kontemplere over estetikk og symmetri i møte med materialer vi omgir oss med og tar for gitt. Tekstlinjer som forsvinner inn i skjøten på en vegg fortoner seg etterhvert som ganske poetisk og underfundig.
I auditoriet vises en video, eller en eksperimentell
dokumentar, som kunstneren Maria Norrman selv beskriver det i verket. North & South er en video som dokumenterer
gjenskapelsen av et eller flere slag som sto under den amerikanske
borgerkrigen. Gjenskapelsen skjer i Sverige, men er sirlig gjennomført med
tidsriktige klær og teltleirer. Det slår en med en gang at det virker merkelig å
skulle gjenskape krig, det verste vi kan tenke oss. Og i alle fall at man
gjenskaper en krig en ikke har historisk tilhørighet til og som har foregått på
et annet kontinent. Deltakerne forsvarer dette med at de er interessert i
historie, men det er likevel ikke så lett å sette seg inn i denne lysten til å
«leke krig».
Maria Norrman (stillbilde North & South) |
Det blir fort tydelig at arrangementet som er dokumentert,
er en hyggelig sosial samling og et avbrekk for flere av deltakerne. Mye av
dialogen som foregår bak kamera gir innsikt i de enkelte deltakernes liv, virke
og motivasjon for å være der. Det er også noe fascinerende i hvordan Norrmann
har tatt i bruk et slags FPS (first person shooter) perspektiv, med kamera
montert på hodet, i det hun tar del i gjenskapelsen av borgerkrigen. Man får
som betrakter plutselig et vel virkelighetsnært møte med krigsscener fra en tid
man bare har lest om.
Videoen vekker mange spørsmål, både i forhold til hvor
forskjellige folk er, og rundt den evige fascinasjonen vi mennesker har for noe
så brutalt og voldsomt som krig. Det er nesten som en sosiologisk studie som
etter hvert tvinger oss over i det studerte objektets perspektiv.
-MAA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar