søndag 3. november 2013

Karl R Lilliendahl | Fotografiens Hus

31/10-24/11

Med den selvbevisste tittelen Italiani stiller den islandske kunstneren Karl R Lilliendahl ut fotografier som skildrer italienere i deres livsverden. Det byr på andre perspektiver på liv og omgivelser som kanskje mange av oss trodde vi kjente godt til, men her gir Lilliendahl oss et hverdagens Italia.


Italienere på italiensk.

Karl R Lilliendahl viser et utvalg svart-hvitt fotografier som gir betrakteren et innblikk i en nasjon og kultur som for mange av oss er blitt allemannseie, enten man snakker om pasta, vin, oster, arkitektur eller kunstskatter. Det er en kultur som i mange sammenhenger blir sett på som idealet, som det opprinnelige og som symbolet på nettopp la dolce vita. Det er imidlertid ikke det Italia som Lilliendahl har fotografert. På utstillingen Italiani viser han oss de små øyeblikkene som man som turist ikke legger merke til. Det er en tidlig morgen, en sen kveld i et avsides nabolag eller en travel dag i handlegatene. Det handler også om den vanlige mannen i gata, eller om den katolske nonnen som har tatt turen ut av klosteret ut for å handle. 

Lilliendahls fotografier tar form både som portretter, dokumentarfoto og som snapshots tatt i tilsynelatende affekt. Noen bilder har karakter av å være oppstilte, andre som bilder tatt spontant. Når jeg betrakter utstillingen undrer jeg over hva det er som gjør at bildene oppfattes estetisk vakre. Hadde fotografier tatt i Oslo i rushtiden vært like estetisk tilfredstillende? Her har nok Lilliendahl en brikke med i spillet, men får også mye med på kjøpet. Det er noe ved disse menneskene som bor midt i historien, det er som om de blir eksempler på mennesket gjennom tidene. Den italienske nonnen som har vært i butikken har et særpreg over seg som viser oss noe mer, enn kun som et fotografisk objekt. Det ligger noe allmennmenneskelig og historisk fascinerende over italienerne i Lilliendahls bilder. Lillendahl greier å styre unna de største klisjéene, og hans prosjekt oppleves ektefølt og originalt. Merk: kunne dog ønske seg et noe større spenn i motivkretsen hans, og kanskje mer fra det moderne Italias "mørke hjerte". For Italia er også landet med store klasseskiller, kriminalitet, rasisme, en markant neo-fascisme og korrupsjonsinfisert politikk. Hos Lilliendahl er det likevel mer enn nok å fordype seg i, så ta turen til kvadraturen og Fotografiens Hus. 

-MBM


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar