Hi Mom, I’m Coming Back To the Womb | Tidens Krav
13/9
I et lokale med flere rom, en mørk bar og et hvitt enkelt utstillingsrom,
er det duket for lanseringen av «The Newest Standard», et konsept som skal øke
omsetningen av kunst. Utstillingen i seg selv er liten, eksperimentell og interessant.
Hverdag og abstraksjon
Flere av verkene er fargerike, og en pidestall i speilglass gjør en skulptur
mer merkverdig enn den allerede er. I en gruppeutstilling er det ikke så lett å si noe om det helhetlige uttrykket, men enkeltvis står verkene godt på egne ben, samtidig som sammensetningen gjør at de kler hverandre. Et strykebrett som er plassert i midten
av rommet krever oppmerksomhet, og mot to søppelposer skaper de en følelse av noe hverdagslig ute av kontekst. Utstillingen er oppløftet og lett, delvis på grunn av lokalet og delvis verkenes enkeltvise
tilforlatelighet. Alt her kan til sammen påstås å leke med kontrasten mellom rent og
enkelt, og røft og ujålete, både selve lokalet og verkene i utstillingen.
Systemkritisk kommersialisering?
Denne nye
standarden Tidens Krav lanserer, og som skal opprettholdes fram til sommeren
2014 er interessant, og kan i seg selv forstås som en kommentar til dynamikken
i kjøp og salg av kunst.
-MAA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar