søndag 15. september 2013

Eksperimentell økonomi

Hi Mom, I’m Coming Back To the Womb | Tidens Krav


13/9


I et lokale med flere rom, en mørk bar og et hvitt enkelt utstillingsrom, er det duket for lanseringen av «The Newest Standard», et konsept som skal øke omsetningen av kunst. Utstillingen i seg selv er liten, eksperimentell og interessant.  



















Hverdag og abstraksjon

Flere av verkene er fargerike, og en pidestall i speilglass gjør en skulptur mer merkverdig enn den allerede er. I en gruppeutstilling er det ikke så lett å si noe om det helhetlige uttrykket, men enkeltvis står verkene godt på egne ben, samtidig som sammensetningen gjør at de kler hverandre. Et strykebrett som er plassert i midten av rommet krever oppmerksomhet, og mot to søppelposer skaper de en følelse av noe hverdagslig ute av kontekst. Utstillingen er oppløftet og lett, delvis på grunn av lokalet og delvis verkenes enkeltvise tilforlatelighet. Alt her kan til sammen påstås å leke med kontrasten mellom rent og enkelt, og røft og ujålete, både selve lokalet og verkene i utstillingen. 

















Systemkritisk kommersialisering?

Denne nye standarden Tidens Krav lanserer, og som skal opprettholdes fram til sommeren 2014 er interessant, og kan i seg selv forstås som en kommentar til dynamikken i kjøp og salg av kunst. 

-MAA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar