mandag 7. oktober 2013

Asketisk detaljert

Knut Ivar Aaser | Tidens Krav


4/10-20/10


Den første soloutstillingen på Tidens Krav etter de lanserte sitt nye konsept «The Newest Standard» er liten, men rik på elementer å feste blikket ved.


























Nøyaktige "feil"

På veggen henger det tre maskinstrikk som alle er litt krøllete i kantene, som om trådene har trukket seg litt sammen. Motivene i strikkene har flere lag og detaljer, noe som blir ekstra fascinerende når det er i det materialet det er. De er delvis abstrakte, med mange farger og sjatteringer skapt av de små maskene. Utførelsen ser tidkrevende og gjennomtenkt ut. Dette intrikate brytes opp av det litt grove inntrykket som skapes av at stoffet krøller seg, og andre små «skjønnhetsfeil» i maskene. 


















Hjemmelaget søylesal

Det er også to skulpturer i utstillingsrommet, to søyler med sokkel, som går fra gulv til tak. Disse er i motsetning til tekstilen på veggen veldig enkle, de er av MDF uten noen form for overflatebehandling. De ser ut som stiliserte marmorsøyler plassert symmetrisk i rommet. Iscenesettelsen deler opp rommet, og kan minne om et klassisk kunstmuseum, bare med pappsøyler og krøllete tekstilkunst. Den estetiske opplevelsen er enkel, og rommet er nesten litt nakent. Dette er interessant da detaljene i stoffene på veggen blir mer framtredende når de får stå litt alene.

-MAA

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar