Knut Ivar Aaser | Tidens Krav
4/10-20/10
Den første soloutstillingen på Tidens Krav etter de lanserte
sitt nye konsept «The Newest Standard» er
liten, men rik på elementer å feste blikket ved.
Nøyaktige "feil"
På veggen henger det tre maskinstrikk som alle er litt
krøllete i kantene, som om trådene har trukket seg litt sammen. Motivene i
strikkene har flere lag og detaljer, noe som blir ekstra fascinerende når det
er i det materialet det er. De er delvis abstrakte, med mange farger og sjatteringer
skapt av de små maskene. Utførelsen ser tidkrevende og gjennomtenkt ut. Dette
intrikate brytes opp av det litt grove inntrykket som skapes av at stoffet
krøller seg, og andre små «skjønnhetsfeil» i maskene.
Hjemmelaget søylesal
Det er også to skulpturer i utstillingsrommet, to søyler med
sokkel, som går fra gulv til tak. Disse er i motsetning til tekstilen på veggen
veldig enkle, de er av MDF uten noen form for overflatebehandling. De ser ut som
stiliserte marmorsøyler plassert symmetrisk i rommet. Iscenesettelsen deler opp
rommet, og kan minne om et klassisk kunstmuseum, bare med pappsøyler og
krøllete tekstilkunst. Den estetiske opplevelsen er enkel, og rommet er nesten
litt nakent. Dette er interessant da detaljene i stoffene på veggen blir
mer framtredende når de får stå litt alene.
-MAA
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar