fredag 11. oktober 2013

Avant Garde Dekoding

Andre Tehrani |NoPlace


4/10-13/10


Utstillingen Idiot Cards For a Bygone Revolt  byr på referanser til Avant Garde bevegelser på 40, 50- og 60-tallet, populærmusikk og litteratur. Sammensetningen av verk har til tross for forskjellige teknikker og materialer, en estetisk rød tråd, som appellerer og underholder.

Come Taste the End






































Populær politikk

Come Taste the End, et verk man legger raskt merke til når man kommer inn i lokalet, er et delvis sammenrullet lerret, med nitti repetisjoner av penselstrøk på den ene kanten. I utstillingsbeskrivelsen står det hvordan dette både referer til situasjonisten Guiseppe Pinot-Gallizios industrielle maleri, og The Stone Roses album fra 1989. Et album som igjen referer til hendelsene i Frankrike, mai 1968 -en periode med sivil ulydighet fulgt av streik og okkupasjon av fabrikker og universiteter. 

Comparative Analysis er to tegninger som tar opp estetikken i propagandaplakater, og har igjen referanser til hendelsene i Frankrike i 1968. Verket i seg selv er tiltalende og estetikken er lett gjenkjennelig, men sammenstillingen av disse to bildene gjør at man må ta stilling til politisk estetikk tatt i bruk av populærkulturen. 


The Letter V in Various Media


















Utstillingen er intelligent og krever stor grad av oppmerksomhet av betrakteren. Det er noe fascinerende gjennomtenkt ved hvert verk, hvor alt er satt i en større sammenheng. De referer til fortid og til hverandre, noe som skaper rom og forventning for å tenke lengre enn det du ser i galleriet.  

-MAA


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar